Hoe helpt klimmen bij de cognitieve ontwikkeling?

Kinderen lossen problemen op door op jonge leeftijd te klimmen Dezelfde cognitieve functies die betrokken zijn bij het oplossen van puzzels en het gebruik van logica spelen een rol als het gaat om klimmen. Klimmen op jonge leeftijd leert kinderen zich aan te passen aan nieuwe of onbekende omgevingen, en moedigt het stellen van doelen, vastberadenheid en planning aan. Een goede balans is een belangrijke voorwaarde voor bijna elke grove en fijne motoriek. Klimmen helpt kinderen om balans te ontwikkelen door hun kern en grote spiergroepen te betrekken.

Klimmen in de natuurlijke omgeving zorgt voor extra uitdagingen. Opstapstenen zijn zelden plat, boomtakken zijn er in alle verschillende breedtes en hoogtes, rotsen kunnen glad zijn. De natuurlijke omgeving kan ook bevorderlijk zijn voor fantasierijk spel als we ons voordoen als onverschrokken ontdekkingsreizigers - het oversteken van door krokodillen geteisterde wateren, of schipbreukelingen die in boomhutten leven. Door te klimmen kunnen kinderen hun fysieke kracht en grove motoriek opbouwen, wat leidt tot een gezondere en actieve levensstijl.

In een boom klimmen en balanceren op een balk kan de cognitieve vaardigheden drastisch verbeteren, volgens een studie die onlangs is uitgevoerd door onderzoekers van de afdeling Psychologie van de Universiteit van Noord-Florida. Inleidende klimrekken in kleuterscholen zijn belangrijk voor het zelfvertrouwen van kinderen in het klimmen en helpen hen voor te bereiden op de grotere klimuitdagingen op de basisschool. Hierdoor kunnen kinderen de ladder beklimmen en reiken naar de 2e of 3e trede, vrij van eventuele gevaren als ze naar beneden moeten vallen. Het hebben van goede klimvaardigheden helpt kinderen om proprioceptie te ontwikkelen, wat een heel belangrijk sensorisch systeem is.

Bij het benaderen van nieuwe klimuitdagingen zullen jonge kinderen kritisch denkvermogen ontwikkelen bij het ontdekken van verschillende routes om te klimmen en te doorkruisen. Jonge kinderen kunnen zich nerveus voelen wanneer ze voor het eerst met klimuitrusting worden geconfronteerd, maar door vallen en opstaan en veilig risico's nemen, zullen kinderen leren hun angsten onder ogen te zien en elke dag nieuwe klimuitdagingen aan te gaan. Met klimuitrusting kunnen kinderen risico's beheersen en beoordelen, wat een belangrijke levensvaardigheid is om van jongs af aan te leren. Als je andere ideeën of verhalen hebt om te delen over de voordelen van klimactiviteiten, laat dan een reactie achter.

Van baby's die leren lopen tot hun eerste ervaring met het klimmen in een boom, kinderen willen zichzelf natuurlijk omhoog trekken, klimmen en hun omgeving verkennen. klimstructuren voor kinderen bieden een goede balans tussen veiligheid en redelijk risico voor de meeste leeftijdsgroepen, waardoor kinderen plezier kunnen hebben en hun natuurlijke verlangen om risico's te nemen kunnen ontdekken. Je kunt kinderen met weinig zelfvertrouwen helpen hun klimvaardigheden te verbeteren door eerst wat kracht van het bovenlichaam op te bouwen. Ze kunnen de klimvaardigheden geleidelijk verbeteren door ook te werken aan hun evenwicht en kracht van het bovenlichaam door hun gewicht te ondersteunen.

Kinderen met goed ontwikkelde klimvaardigheden hebben meer kans om zelfverzekerd deel te nemen aan spelletjes op de speelplaats en om sociaal met andere kinderen om te gaan wanneer ze op de speelplaats zijn. Een studie wees uit dat het werkgeheugen van deelnemers verbeterde na dynamische activiteiten zoals klimmen en balanceren. Sommige kinderen die geen impulscontrole hebben, denken misschien niet na over al deze mogelijke resultaten VOORDAT ze aan de klim beginnen.